Článok 5 normy ISO 9001:2015 „Vodcovstvo“ určuje požiadavky na vedenie organizácie týkajúce sa systému manažérstva kvality.
ISO 9001: Článok 5.1 Vodcovstvo a záväzok
Cieľom tohto článku je zabezpečiť, aby vedenie organizácie rozumelo významu svojho vplyvu na kvalitu výrobkov a služieb a zároveň zabezpečilo, že všetky procesy sú v súlade s požiadavkami normy. Medzi základné požiadavky dobrého „vodcovstva“ podľa normy ISO 9001 patrí:
- Zodpovednosť vedenia: Vedenie spoločnosti by malo byť zodpovedné za vytvorenie a udržiavanie systému riadenia kvality.
- Politika kvality: Vedenie spoločnosti by malo stanoviť politiku kvality, ktorá by mala byť zrozumiteľná, zohľadňujúca ciele spoločnosti a záväzky voči zákazníkom.
- Plánovanie: Vedenie spoločnosti by malo viesť k plánovaniu systému riadenia kvality, aby sa dosiahli stanovené ciele.
- Zdroje: Vedenie spoločnosti by malo zabezpečiť potrebné zdroje na implementáciu a udržiavanie systému riadenia kvality.
- Zodpovednosť a právomoci: Vedenie spoločnosti by malo stanoviť zodpovednosti a právomoci pre všetkých pracovníkov spoločnosti týkajúce sa systému riadenia kvality a zároveň určiť im v tomto systéme ich „role“.
- Komunikácia: Vedenie spoločnosti by malo zabezpečiť, aby boli komunikačné procesy pre systém riadenia kvality efektívne.
- Riadenie zmien: Vedenie spoločnosti by malo riadiť zmeny v systéme riadenia kvality.
Aby bol článok 5 normy ISO 9001:2015 úspešne implementovaný, je potrebné v prvom rade vytvoriť a udržiavať silné vodcovstvo v organizácii, ktoré bude mať celý systém riadenia kvality ako svoju prioritu.
Je potrebné, aby vedenie definovalo politiku kvality a stanovilo ciele v tejto oblasti. Následne je potrebné vytvoriť a udržiavať procesy, ktoré sú potrebné na dosiahnutie cieľov v oblasti kvality. Vedenie by malo zabezpečiť zdroje potrebné na fungovanie a udržiavanie systému managementu kvality a zabezpečiť jeho neustále zlepšovanie.
ISO 9001 článok 5.1.2 Zameranie na zákazníka
V rámci článku 5.1.2 normy ISO 9001 sa požaduje, aby vodcovstvo organizácie zabezpečilo zameranie na zákazníka. Toto zahŕňa nasledujúce kroky:
- Identifikáciu potrieb a požiadaviek zákazníkov a zabezpečenie, aby sa na ne dostatočne reagovalo.
- Systematickú analýzu požiadaviek zákazníkov a stanovovanie cieľov v oblasti zákazníckej spokojnosti.
- Vyhodnocovanie výsledkov v oblasti zákazníckej spokojnosti a implementácia opatrení na zlepšenie.
- Zabezpečenie, aby sa informácie o požiadavkách zákazníkov a ich spokojnosti dostali do všetkých relevantných častí organizácie.
- Zabezpečenie, aby sa zákaznícky prístup zohľadňoval pri rozhodovaní a plánovaní v organizácii.
- Udržiavanie dôveryhodných vzťahov s existujúcimi a potenciálnymi zákazníkmi.
- Zabezpečenie, aby sa požiadavky zákazníkov zohľadňovali pri vývoji a dodávaní produktov a služieb.
ISO 9001 článok 5.2 Politika kvality
Článok 5.2 Politiky kvality normy ISO 9001:2015 žiada, aby organizácia stanovila a implementovala svoju politiku kvality ako záväzný dokument, ktorý definuje jej ciele a zámery v oblasti kvality. Politika kvality by mala byť konzistentná s celkovými cieľmi organizácie a mala by zahŕňať záväzok k dosahovaniu trvalého zlepšovania. Požiadavky článku 5.2 zahŕňajú:
- Definovať politiku kvality, ktorá je konzistentná s celkovými cieľmi organizácie.
- Implementovať politiku kvality prostredníctvom procesov a aktivít v celom organizačnom spektre.
- Zabezpečiť, aby politika kvality bola dostupná pre všetkých zainteresovaných strán.
- Zabezpečiť, aby politika kvality bola regularne hodnotená a aktualizovaná.
- Viesť a motivovať zamestnancov k uplatňovaniu a podpore politiky kvality.
Politika kvality, by sa mala na základe našich dlhoročných skúsenosti implementovať nasledovne:
- Definovanie: Organizácia by mala definovať svoju politiku kvality a tá by mala byť jasne formulovaná a zrozumiteľná pre všetkých pracovníkov a zainteresované strany.
- Rovnaký postoj: Všetci pracovníci by mali byť informovaní o politickej kvality organizácie a mali by byť vedení k uplatňovaniu tejto politiky vo svojej práci.
- Revízie: Politika kvality by mala byť revidovaná pravidelne, aby sa zabezpečilo, že sa stále zhoduje s potrebami organizácie a zákazníkov.
- Záväzok: Vedenie by malo preukázať svoj záväzok voči politickej kvality tým, že ju bude aktívne využívať na riadenie kvality ako celku.
- Dostupnosť: Politika kvality by mala byť dostupná pre všetkých zainteresované strany, aby sa zabezpečilo, že sa o nej vie a že ju možno využívať ako zdroj informácií.
- Integrácia: Politika kvality by mala byť integrovaná do všetkých procesov a činností organizácie, aby sa zabezpečilo, že sa uplatňuje v celom rozsahu činností.
ISO 9001 článok 5.3 Roly, zodpovednosť a právomoci v organizácii
Cieľom článku 5.3 je zabezpečiť, aby bola v organizácii jasne stanovená zodpovednosť a aby bolo zabezpečené plnenie požiadaviek normy ISO 9001. Implementácia tohto článku by mala zahŕňať proces stanovenia rolí, zodpovedností a právomocí, ako aj proces vzdelávania členov organizácie o ich zodpovednostiach.
Konkrétne požiadavky zahŕňajú:
- Definovať a komunikovať roly, zodpovednosti a právomoci všetkých členov organizácie, aby sa zabezpečila ich zodpovednosť a záväznosť v súvislosti so systémom riadenia kvality.
- Zabezpečiť, aby boli ľudia na správnych pozíciách a mali potrebné znalosti, skúsenosti a zručnosti na vykonávanie svojich úloh.
- Zabezpečiť, aby všetci členovia organizácie pochopili svoje roly a zodpovednosti týkajúce sa systému riadenia.
- Zabezpečiť, aby bola k dispozícii dostatočná kapacita a zdroje na vykonávanie úloh týkajúcich sa systému riadenia spoločnosti.
- Zabezpečiť, aby boli stanovené jasné a primerané zodpovednosti a právomoci pre kontrolu a riadenie procesov.
Nasledujúce kroky môžu pomôcť pri implementácii tohto článku:
- Analýza procesov: Identifikujte všetky procesy v organizácii a určte, ktoré zamestnania sú zodpovedné za ich riadenie a realizáciu.
- Definovanie zodpovedností: Pre každý proces stanovte, kto je zodpovedný za jeho plnenie, ako aj za kontrolu a hodnotenie výsledkov.
- Stanovenie právomocí: Určte, ktorí zamestnanci majú oprávnenie rozhodovať a vykonávať konkrétne úlohy.
- Komunikácia: Komunikujte zodpovednosti a právomoci jednotlivých zamestnancov v organizácii a zabezpečte, aby všetci zamestnanci boli v obraze o svojich zodpovednostiach a právomociach.
- Dokumentácia: Dokumentujte všetky zmeny v rolách, zodpovednostiach a právomociach a udržujte tieto informácie aktuálne a dostupné pre všetkých zamestnancov.
Ako získať certifikát systému manažérstva kvality podľa noriem ISO? Ako získať certifikát ISO?
Proces získania uvedeného certifikátu môžeme rozdeliť na dve etapy.
V prvej etape je potrebné systém kvality vybudovať, čo predstavuje vypracovanie dokumentácie a zavedenie systému do praxe. Práve táto etapa je z hľadiska dlhodobého fungovania systému mimoriadne dôležitá a preto sa obvykle realizuje v spolupráci s externými konzultantmi.
V druhej etape nezávislý certifikačný orgán v rámci previerky overí plnenie požiadaviek normy ISO a rozhodne o udelení certifikátu.
Pre expresnú cenovú ponuku na vybudovanie systému kvality podľa z niektorej ISO noriem resp. na „certifikáciu ISO“ prosím vyplňte rýchlu žiadosť o expresnú cenovú ponuku na certifikáciu ISO, alebo nám napíšte na náš mail.