Podľa výskumu od Jansen (2008) vnímajú spoločnosti proces implementácie QMS vo všeobecnosti ako nenáročný, no napriek tomu s ním majú mnohé spoločnosti ťažkosti. Kľúčovými faktormi sa zaoberali akademické štúdie z celého sveta.
Amar a Zain (2002) určili 9 existujúcich faktorov, ktoré predstavujú bariéry zavedenia QMS:
- ľudské zdroje,
- manažment,
- zlý prístup ku kvalite v organizácii,
- organizačná kultúra,
- zlé vzťahy medzi oddeleniami,
- suroviny, zariadenia a stroje,
- informácie,
- metódy a tréning,
- financie.
Podľa Jansena, ktorý robil prieskum v Holandsku, existuje päť faktorov, ktoré ovplyvňujú úspešnú implementáciu QMS v spoločnostiach:
- obmedzenia v prostriedkoch,
- chýbajúci záväzok vrcholového manažmentu,
- nedostatočné pochopenie požiadaviek normy,
- nízka angažovanosť zamestnancov,
- dokumentácia a kontrola.
Prieskum Souza-Poza a kol. z USA rozširuje zoznam dôvodov pre zlyhanie implementácie QMS na:
- ťažkosti pri interných auditoch,
- absencia poradenskej organizácia,
- nereálne nastavené požiadavky ISO 9001,
- nedostatočný tréning,
- nedostatočné vedomosti.
Angažovanosť radových zamestnancov kľúčový prvok pre úspešnú implementáciu systému riadenia kvality
Prieskum problémovej implementácie QMS sa robil aj v Egypte (Hesham a Magd, 2007), kde bol za najdôležitejší faktor označený odpor zamestnancov ku prijatiu noriem. K podobným dôsledkom došiel aj starší, no rozsahovo oveľa väčší prieskum od Brown a Van der Wiele. Ten uvádza nedostatok angažovanosti rádových zamestnancov ako hlavný zdroj problémov až v 50 zo 146 z nich.
Aj z uvedeného vidíme, že je irelevantné či sa robil prieskum v Európe, USA alebo Afrike –najväčšia časť problémov spočíva v ľudských zdrojoch. Ľudia (manažéri alebo rádoví zamestnanci) bez dostatočných informácií o QMS nemajú motiváciu prekonávať ťažkosti súvisiace s jeho implementáciou.
Young (1992) dodáva, že úspešná implementácia QMS je veľmi nepravdepodobná, ak zamestnancom okrem chýbajúcej motivácie chýba aj tímové zameranie, kultúrna a demografická homogenita, prepojenie na výsledky spoločnosti a dodržiavanie pravidiel na pracovisku.