Nová norma ISO 45001
12. marca 2018 bola schválená nová norma ISO 45001:2018 Systémy manažérstva bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci – Požiadavky s návodom na použitie. Vydanie slovenskej, resp. českej mutácie tejto normy očakávame do konca roku 2018, najneskôr v januári roku 2019.
Norma ISO 45001:2018 nahrádza štandard OHSAS 18001:2007 Systémy manažérstva bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci – Požiadavky, a zosúlaďuje sa so svojou štruktúrou v 10tich kapitolách s ostatnými normami pre systémy manažérstva, vrátane ISO 9001:2015 a ISO 14001:2015, čo organizáciám výrazne pomôže pri implementácii jej požiadaviek do existujúceho systému manažérstva a celkovej integrácii rôznych systémov manažérstva v organizácii. Nová medzinárodná norma je určená pre všetky organizácie bez ohľadu na ich veľkosť, typ a povahu. Ich cieľom je zamedziť úrazovosť zamestnancov, ktorá je spojená s výkonom práce a celkovo prispieť k trvalému zvýšeniu bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci vrátane chorôb z povolania.
Prechodné obdobie pri ISO 45 001 vs OHSAS 18001
Tvorcovia novej normy ISO 45001:2018 navrhli trojročné prechodné obdobie od dátumu publikácie ISO 45001: 2018 (Rezolúcia IAF 2016-15 prijatá na Valnom zhromaždení IAF v New Delhi v Indii 4. novembra 2016) podobne ako pri predchádzajúcich normách ISO 9001:2015 a ISO 14001:2015, čo znamená, že organizácie, ktoré sú v súčasnosti certifikované podľa požiadaviek normy OHSAS 18001:2007, budú mať trojročné prechodné obdobie pre implementáciu požiadaviek normy ISO 45001. Prechodné obdobie je stanovené od 12. 3. 2018 do 12. 3. 2021.
Z tohto dôvodu všetky novo vydané certifikáty podľa starej normy OHSAS 18001 majú obmedzenú platnosť, a to do 12.3.2021.
Audity u spoločnosti, ktoré majú už certifikovaný systém podľa OHSAS 18001 v prechodnom období je možné vykonávať 3 spôsobmi:
- Celý audit vykonať po ukončení našej akreditácie už podľa novej normy (ISO 45001:2018)
- Celý audit vykonať podľa požiadaviek starej normy (OHSAS 18001:2007)
- Kombináciou predchádzajúcich – audit sa bude vykonávať podľa starej normy a čiastočne sa postupne budú auditovať požiadavky novej normy, pričom audítori pri plánovaní auditov zohľadnia Vašu pripravenosť na novú normu a v priebehu auditu sa zamerajú na plnenie týchto požiadaviek.
IAF (Medzinárodné akreditačné fórum) vydalo dokument IAF MD 21:2018, ktorý vyžaduje, aby pri akomkoľvek migračnom audite zo starej normy na novú normu certifikačný orgán pridal k štandardnej dobe auditu ešte 1 auditodeň.
Organizáciám používajúcim OHSAS 18001:2007, sa odporúča vykonať nasledovné činnosti:
- zabezpečiť si výtlačok normy ISO 45001,
- identifikovať nedostatky v systéme OHSAS, ktoré je potrebné riešiť, aby sa splnili všetky nové požiadavky,
- vypracovať plán implementácie,
- zaistiť splnenie všetkých nových potrieb na kompetentnosť a zvýšiť povedomie všetkých strán, ktoré majú dopad na efektívnosť systému OHSAS,
- aktualizovať existujúci OHSAS, aby spĺňal nové požiadavky a verifikovať jeho efektívnosť – vykonať interné audity,
- tam, kde je to vhodné, spojiť sa s certifikačným orgánom kvôli potrebným informáciám k príprave na prechod.
Všetky normy je možné zakúpiť aj on-line na stránke Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR.
Kapitoly normy STN ISO 45001: 2019
0 Úvod
1 Predmet normy
2 Normatívne odkazy
3 Termíny a definície
4 Súvislosti organizácie
4.1 Pochopenie organizácie a jej súvislostí
4.2 Pochopenie potrieb a očakávanie zainteresovaných strán
4.3 Určenie predmetu systému manažérstva kvality
4.4 Systém manažérstva a jeho procesy
5 Vodcovstvo
5.1 Vodcovstvo a záväzok
5.2 Politika
5.3 Roly, zodpovednosť a právomoci v organizácii
6 Plánovanie
6.1 Opatrenia na zvládanie rizík a príležitostí
6.2 Ciele kvality a plánovanie ich dosiahnutia
6.3 Plánovanie zmien
7 Podpora
7.1 Zdroje
7.2 Kompetentnosť
7.3 Povedomie
7.4 Komunikácia
7.5 Zdokumentované informácie
8 Prevádzka
8.1 Plánovanie a riadenie prevádzky
8.2 Požiadavky na produkty a služby
8.3 Návrh a vývoj produktov a služieb
8.4 Riadenie externe poskytovaných procesov, produktov a služieb
8.5 Výroba a poskytovanie služby
8.6 Uvoľňovanie produktov a služieb
8.7 Riadenie nezhodných výstupov
9 Hodnotenie výkonnosti
9.1 Monitorovanie, meranie, analýzy a hodnotenie
9.2 Interný audit
9.3 Preskúmanie manažérstva
10 Zlepšovanie
10.1 Všeobecne
10.2 Nezhoda a nápravné opatrenie
10.3 Trvalé zlepšovanie
Príloha A Objasnenie novej štruktúry, terminológie a koncepcií.
Príloha B Iné medzinárodné normy manažérstva kvality a systémov manažérstva kvality vytvorené technickou komisiou ISO/TC 176.