Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky ako koordinátor štátnej politiky kvality vyhlasuje pravidelne súťaž Národná cena Slovenskej republiky za kvalitu a spoločenskú zodpovednosť. Súťaž je najprestížnejšou cenou kvality a spoločenskej zodpovednosti v Slovenskej republike. Sú v nej oceňované organizácie, ktoré aktívne pristupujú k plneniu požiadaviek svojich zákazníkov s cieľom zabezpečiť trvalé zvyšovanie kvality svojich výrobkov alebo poskytovaných služieb ako aj organizácie, ktoré si zobrali spoločenskú zodpovednosť za svoju filozofiu a prirodzenú súčasť svojho poslania.
Cieľom súťaže je ocenenie najúspešnejších organizácií, ktoré v priebehu roka prešli hodnotením podľa európsky uznávaných kritérií a preukázali, že kvalita a spoločenská zodpovednosť je pre nich prioritou v každej oblasti ich pôsobenia. Ocenenia v oblasti kvality a spoločenskej zodpovednosti boli odovzdané úspešným organizáciám, ale aj jednotlivcom, ktorí dokázali svoju výnimočnosť v oblasti kvality a spoločenskej zodpovednosti.
Slávnostný večer odovzdávania ocenení sa uskutočnil 9. novembra 2023 o 17.00 h v Historickej budove Národnej rady SR v Bratislave. Medzi pozvanými hosťami boli ministri, štátni tajomníci, zástupcovia samosprávy a podnikateľského prostredia.
VÝSLEDKY SÚŤAŽE NÁRODNÁ CENA SLOVENSKEJ REPUBLIKY ZA KVALITU A SPOLOČENSKÚ ZODPOVEDNOSŤ ZA ROK 2023
Kategória A – KVALITA
Víťazi súťaže:
- Adient Slovakia s.r.o. – odštepný závod Žilina (veľké organizácie vyrábajúce výrobky a poskytujúce služby)
- GEVORKYAN, a.s. (malé a stredné organizácie vyrábajúce výrobky a poskytujúce služby)
- Štátna veterinárna a potravinová správa Slovenskej republiky (organizácie verejného sektora)
Ocenení finalisti:
- Tatravagónka a.s. Poprad (veľké organizácie vyrábajúce výrobky a poskytujúce služby)
- ZTS Elektronika SKS s.r.o. (malé a stredné organizácie vyrábajúce výrobky a poskytujúce služby)
- HMH, s.r.o. (malé a stredné organizácie vyrábajúce výrobky a poskytujúce služby)
- Mesto Liptovský Mikuláš (organizácie verejného sektora)
- Úrad priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky (organizácie verejného sektora)
- Ministerstvo obrany Slovenskej republiky (organizácie verejného sektora)
- Stredná odborná škola obchodu a služieb v Čadci (organizácie verejného sektora)
- Stredná odborná škola Pruské (organizácie verejného sektora)
Kategória B – SPOLOČENSKÁ ZODPOVEDNOSŤ
Víťazi súťaže:
- VODOHOSPODÁRSKA VÝSTAVBA, ŠTÁTNY PODNIK (veľké organizácie vyrábajúce výrobky a poskytujúce služby)
- Be Lenka, s.r.o. (malé a stredné organizácie vyrábajúce výrobky a poskytujúce služby)
Ocenený finalista:
- Trenčiansky samosprávny kraj (organizácie verejného sektora)
VÝSLEDKY SÚŤAŽE TOP MANAŽÉRI KVALITY ROKA 2023
Ocenení:
Kategória A) súkromný sektor
- Magdaléna Surová, SHP Harmanec, a.s.
Kategória B) sektor verejnej správy
- Zuzana Hatríková, Ústredný kontrolný a skúšobný ústav poľnohospodársky v Bratislave
VÝSLEDKY SÚŤAŽE CENA ZA NAJLEPŠÍ PRÍSPEVOK V OBLASTI KVALITY ZA ROK 2023
Ocenení:
Kategória – najlepší publicistický príspevok (autorstvo novinár, publicista)
- Kamila Oláhová je autorkou príspevku s názvom „ESG je nástroj na získanie investorov a zákazníkov“, ktorý bol uverejnený v časopise Trend.
Kategória – najlepší odborný príspevok (autorstvo odborná verejnosť)
- Jan Rybář a Peter Onderčosú autormi príspevku s názvom „Příspěvek k měření parametrů tramvajových tratí“ a bol uverejnený v odbornom časopise Metrologie.
Kategória – najlepší vedecký príspevok (autorstvo vedecký pracovník)
- Lenka Girmanová, Marek Šolc, Peter Blaško a Jozef Petrík sú autormi vedeckého článku s názvom „Quality Management System in Education: Application of Quality Management Models in Educational Organization“, ktorý bol uverejnený vo vedeckom časopise Standards.
Kategória – najlepšia dizertačná práca (autorstvo absolvent doktorandského štúdia)
- Kristian Jezsó obhájil svoju dizertačnú prácu s názvom „Analýza procesu triedenia partikulárneho materiálu“ na Strojníckej fakulte Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.
Kategória – najlepšia diplomová práca (autorstvo absolvent vysokoškolského štúdia)
- Ľubomír Druga obhájil svoju diplomovú prácu s názvom „Refaktorizácia a rozšírenie informačného systému pre podporu zabezpečovania kvality na Technickej univerzite v Košiciach“ na Fakulte elektrotechniky a informatiky Technickej univerzity v Košiciach.
OCENENIE ZA CELOŽIVOTNÝ PRÍNOS V OBLASTI KVALITY
Predsedníčka Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky Katarína Surmíková Tatranská ocenila i osobnosť, ktorá celý svoj profesijný život zasvätila kvalite a zvyšovaniu povedomia o nej. Ocenenie za celoživotný prínos v oblasti kvality získal Miroslav Hrnčiar.
Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR ako koordinátor štátnej politiky kvality organizuje 21. ročník súťaže Národná cena SR za kvalitu a spoločenskú zodpovednosť.
Národná cena SR za kvalitu a spoločenskú zodpovednosť 2023
V Slovenskej republike má súťaž dlhoročnú tradíciu a je jednou z hlavných aktivít Národného programu kvality SR na roky 2022 – 2026. Poslaním súťaže je zapojenie čo najširšieho okruhu organizácií verejnej správy, ako aj podnikateľskej sféry do uplatňovania takých metód manažérstva, prostredníctvom ktorých je možné dosiahnuť zvýšenie efektívnosti, výkonnosti všetkých činností organizácie a následné zvyšovanie kvality života občanov. Súťaž ako jediná v Slovenskej republike ponúka organizáciám podnikateľského sektora a verejnej správy možnosť vyzdvihnúť svoje silné stránky, zhodnotiť sa podľa európsky uznávaných kritérií a potvrdiť svoju výnimočnosť.
Súťaž je určená pre organizáciu s právnou subjektivitou, registrovanou v Slovenskej republike alebo organizáciu a jej organizačnú zložku, ktorá má v rámci organizácie právnu subjektivitu. Uchádzač po zaslaní záväznej prihlášky do súťaže je zaradený do jednotlivých kategórii podľa počtu zamestnancov a zamerania jeho činnosti.
SÚŤAŽNÉ KATEGÓRIE
Kategória A – Kvalita
Kategória B – Spoločenská zodpovednosť
V rámci kategórie Kvalita je súťaž založená na princípoch výnimočnosti modelu CAF a na zásadách manažérstva kvality definovaných v STN EN ISO 9000 a STN EN ISO 9001. Princípy aj zásady reflektujú výsledky organizácie (spokojnosť zákazníkov, zamestnancov, prínosy pre spoločnosť a kľúčové výsledky výkonnosti). Správne využívanie týchto princípov, resp. zásad manažérstva organizácie vedie organizáciu k vynikajúcim finančným aj nefinančným výsledkom.
V rámci kategórie Spoločenská zodpovednosť je súťaž NCSRKSZ metodicky založená na modeli spoločenskej zodpovednosti – modeli ZET, ktorý bol vytvorený vyhlasovateľom súťaže ako špecifický nástroj hodnotenia úrovne spoločenskej zodpovednosti v organizáciách súkromného a verejného sektora. Model ZET vychádza zo sústavy ukazovateľov – Sustainability Reporting Guidlines vytvorených organizáciou Global Reporting Initiative a je v súlade s metodikou samohodnotenia podľa modelu výnimočnosti EFQM a modelu CAF. Je určený pre interné aj externé hodnotenie úrovne spoločenskej zodpovednosti.
Kategórie majú nasledovné podkategórie:
A – Veľké organizácie vyrábajúce výrobky a poskytujúce služby
A1 – organizácie vyrábajúce výrobky od 251 zamestnancov
A2 – organizácie poskytujúce služby od 51 zamestnancov
B – Malé a stredné organizácie vyrábajúce výrobky a poskytujúce služby
B1 – organizácie vyrábajúce výrobky do 250 zamestnancov
B2 – organizácie poskytujúce služby do 50 zamestnancov
C – Organizácie verejného sektora (bez rozdielu veľkosti)
STUPNE OCENENIA
Stupne ocenenia podľa zásad manažérstva kvality
Stupne ocenenia podľa princípov výnimočnosti
Stupne ocenenia podľa modelu ZET