Príklady dôsledkov trvalého zlepšovania zahŕňajú, ale nie sú tým limitované:
- nové technológie
- dobrú prax, tak v organizácii, ako ja mimo organizácie
- názory a odporúčania zainteresovaných strán
- nové poznatky a pochopenie dôsledkov týkajúcich sa bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
- nové alebo zlepšené materiály
- zmeny v schopnostiach alebo kompetentnosti pracovníka
- dosiahnutie zlepšenej výkonnosti s menšou námahou
Vysvetlenie požiadavky
Efektívnosť systému manažérstva BOZP je úzko spájaná s výkonnosťou v oblasti BOZP, ktorú je možné zvyšovať len systematickým zlepšovaním jeho jednotlivých prvkov. Kľúčovým cieľom procesu neustáleho zlepšovania je zlepšovať vhodnosť, primeranosť a efektívnosť systému BOZP a neustále rozvíjanie kultúry bezpečnosti v organizácii. Kultúru bezpečnosti primárne vytvárajú sami pracovníci svojim jednaním a chovaním a to bez ohľadu na ich postavenie.
Pre dosiahnutie tohto cieľa musí organizácia:
- aktívne propagovať problematiku BOZP
- vysvetľovať dôležitosť zavedených opatrení
- získavať spätnú väzbu
- motivovať pracovníkov k proaktivite
- pravidelné zdieľanie výsledkov
- zapájanie aj zástupcov vrcholového vedenia
- verejne oceňovanie príkladných pracovníkov
Odporúčanie dobrej praxe
Proces neustáleho zlepšovania musí byť vnímaný ako trvalá snaha organizácie vylepšovať a zdokonaľovať:
- úroveň BOZP na pracovisku
- kvalitu pracovných podmienok
- procedúry systému manažmentu BOZP
- prístup pracovníkov k ochrane vlastného zdravia
- budovania silnej kultúry bezpečnosti v organizácii
Prax neodporúča
V rámci neustáleho zlepšovania obvykle nemá zmysel brať do úvahy vplyvy, ktoré nemá organizácia ako ovplyvniť (napr. pád lietadla…)