Prečo naša spoločnosť potrebuje certifikát ISO 9001? Dobrá otázka. ISO 9001 je štandard systému manažérstva kvality (QMS) a prináša množstvo výhod pre každú spoločnosť, ktorá je ochotná požiadavky normy ISO 9001 implementovať do svojej firmy a ísť dlhodobo „touto cestou“.
Čo to znamená certifikácia podľa ISO 9001?

Získanie certifikátu ISO 9001 znamená prejsť certifikačným auditom ISO 9001 vybranou certifikačnou organizáciou. Nižšie sú uvedené niektoré z tých základných dôvodov prečo je certifikácia podľa požiadaviek normy ISO 9001 tak rozšírená.
1. Naplnenie očakávaných a oprávnených požiadaviek zákazníka
Mnoho spoločností chce získať certifikát ISO 9001 len kvôli uspokojeniu jednej požiadavky zákazníka. Tá požiadavka je – preukážte sa nám v súťaži certifikátom ISO 9001.
POZOR s rýchlou implementáciou systému riadenia kvality do Vašej spoločnosti. Majte na pamäti, že keď už niekto od mňa požaduje ISO 9001 certifikát – väčšinou vie aj to, že sa nedá „vyrobiť“ za jeden týždeň. Zákazník chce spoľahlivého a trvalo udržateľného dodávateľa a vie pochopiť, keď mu predložíte časový plán na získanie certifikátu ISO 9001 a akceptuje vysvetlenie, že proces implementácie do Vašej spoločnosti zaberie nejaký ten čas.
Kvalitná a dobrá implementácia systému manažérstva kvality sa Vám s dlhodobého hľadiska vždy oplatí viac.
2. Získajte viac zákaziek
Akonáhle získate certifikát podľa požiadaviek normy ISO 9001, môžete ho nielen využiť na marketingové účely, ale aj reagovať na žiadosti o cenové ponuky od spoločností, ktoré pokladajú certifikáciu podľa normy ISO 9001 za „povinnosť“ pre svojich dodávateľov a „vstupenku“ do svojich obstarávaní. Certifikácia ISO 9001 môže otvoriť nové trhy a tým aj zvýšiť Váš obrat.
3. Zlepšiť „kvalitu“ spoločnosti a výrobkov
Implementáciou systému manažérstva kvality podľa požiadaviek normy ISO 9001 ovplyvňujeme konkrétne ciele organizácie, dostávame pod kontrolu jednotlivé procesy, ktoré využívame v dennodennom živote, kvalita produktu, zvyšujeme efektívnosť zamestnancov a výkonnosť samotnej organizácie.
Norma ISO 9001:2015 Systémy manažérstva kvality. Požiadavky, ktorá bola revidovaná v roku 2015 má pomôcť podnikom zlepšiť rozvoj a celkovú výkonnosť, uľahčiť pochopiť rozdiel medzi klasickým a funkčným riadením.
Norma ISO 9001:2015 Systémy manažérstva kvality. Požiadavky sa viac zameriava sa na podnikateľský zámer organizácie a zvyšovanie výkonnosti organizácie. Zdôrazňuje procesný prístup, riziká a implementáciu cyklu PDCA (Demingov cyklus plánuj, urob, kontroluj, konaj) do procesov organizácie.
Štandard systému manažérstva kvality je o kvalite (naozaj!), takže, samozrejme, jedným z výsledkov prijatia implementácie systému manažérstva kvality podľa ISO 9001 by mala byť zvýšená úroveň „kvality pre celú organizáciu“ – každý proces a každý produkt . Existuje mnoho definícií „kvality“, ale Philip Crosby a Joseph Juran poskytujú dve z najlepších.
Crosby to definoval ako „súlad s požiadavkami“; Juran to nazval „vhodnosť na použitie“.
Dobre navrhnutý, efektívne implementovaný systém manažérstva kvality ISO 9001 nastaví Vašu spoločnosť na cestu neustáleho zlepšovania a zvyšovania „kvality“.
4. Zvýšte spokojnosť zákazníkov
Kvalita znamená, že všetko, čo vyrobíte, bude fungovať tak, ako očakávajú vaši zákazníci. Splníte nielen ich deklarované požiadavky , ale splníte aj tie ostatné – mnohokrát nevyslovené požiadavky.
Dobre implementovaný systém manažérstva kvality tiež znamená oveľa menej sťažností a reklamácii, a ak sa aj vyskytnú ich efektívne, štandardizované a rýchle riešenie.
Ak váš systém manažérstva kvality funguje správne, mali by ste vedieť, čo vaši zákazníci očakávajú a mali by ste to aj poskytovať, výsledkom čoho je zvýšená spokojnosť zákazníkov .
5. Popíšte, pochopte a komunikujte svoje firemné procesy

Norma ISO 9001:2015 Systémy manažérstva kvality. Požiadavky stanovuje požiadavky na systém manažérstva kvality, ktorý môže organizácia využiť, aby uspokojila zákazníka.
Norma ISO 9001 vyžaduje, aby ste identifikovali a opísali svoje procesy aj pomocou vhodných ukazovateľov výkonnosti a cieľov, ktorých účelom je lepšie riadiť a kontrolovať vaše procesy.
Ciele kvality tvoria stred vášho systému.
Ak sa poctivo pokúsite splniť požiadavky normy ISO 9001 dozviete sa viac o svojom podnikaní.
6. Rozvíjajte profesionálnu kultúru s lepšou morálkou zamestnancov
Implementácia systému manažérstva kvality ISO 9001 môže posilniť postavenie zamestnancov . Váš systém manažérstva kvality budovaný podľa požiadaviek normy ISO 9001 im poskytne jasné očakávania (ciele kvality a popisy práce), nástroje na vykonávanie ich práce (postupy a pracovné pokyny) a rýchlu spätnú väzbu o ich výkone, ktorú možno vykonať (výkonnostné ukazovatele).
Výsledok? Trvalo sa zlepšujúca firemná kultúra a kompetentný personál!
7. Zlepšite efektivitu, znížte plytvanie a ušetrite peniaze
Systém manažérstva kvality ISO 9001 nie je dokonalý; žiadny proces a nikto nie je dokonalý.
Prečo by inak norma mala článok „neustále zlepšovanie“?
Dobre implementovaný systém riadenia kvality podľa požiadaviek ISO 9001 umožňuje vašej spoločnosti priblížiť sa k dokonalosti. Keď sa vaše procesy zlepšia, stanú sa konzistentnejšie a dosiahnete svoje ciele s väčšou pravidelnosťou, uvidíte hmatateľné výsledky.
Váš „procesný odpad“ sa zníži. „Odpad“ sú navždy stratené peniaze. Odpad vzniká v dôsledku nízkej kvality a neefektívnosti. Neefektívnosť vyplýva z variácií a nekonzistentných procesov. Znížte variácie, zlepšite konzistenciu a budete mať menej odpadu…a viac peňazí.
Prečo teda vlastne ten certifikát ISO 9001? A čo to vlastne to ISO je?
Požiadavky tejto normy sú všeobecné a použiteľné vo všetkých organizáciách bez ohľadu na ich druh, veľkosť a poskytované produkty. Je založená na zásadách manažérstva kvality a pribudla aj samostatná kapitola a to myslenie založené na rizikách, ktorá uľahčí pochopenie významu riadenia rizík, ktoré sa často vyskytujú v organizáciách.
ISO 9001 je celosvetová norma vydaná Medzinárodnou organizáciou pre normalizáciu (ISO) so sídlom vo Švajčiarsku. ISO 9001 v súčasnosti používa viac ako 5 miliónov organizácií na celom svete!
Organizácia bola založená s víziou zasadiť sa o ľahšie koordinovanie a integráciu noriem na medzinárodnej úrovni. K tejto vízii organizácia prispôsobila svoj predmet činnosti, ktorým pokrýva oblasť tvorby a publikácie normatívnych dokumentov.
Organizácia vydala prvý štandard pod hlavičkou ISO v roku 1951 (ISO, n.d.).
Pre samotný vznik organizácie bol určujúci priebeh a výsledok konferencie vnútroštátnych normalizačných orgánov vo februári roku 1946 v Londýne. Dvanásťdňovej konferencie sa zúčastnilo 65 delegátov reprezentujúcich 25 krajín, pričom výsledkom rozsiahlych rokovaní bolo rozhodnutie v prospech založenia inštitúcie s názvom International Organization for Standardization, skrátene ISO.
Niektorí autori tvrdia, že skratka ISO má pôvodnú podstatu v gréckom slove Isos, čiže „rovnaký“. Túto tézu však vyvracia jeden z prítomných na konferencii, Willy Kuert, slovami:
„O tom nebola v Londýne ani zmienka“ (Latimer et. Al., 1997, s. 20, preklad autorky z pôvodného znenia: „There was no mention of that in London!“).
Oficiálne organizácia vznikla o rok neskôr, teda roku 1947. ISO vznikla spojením dvoch vtedajších inštitúcií zaoberajúcich sa kvalitou, a to International Federation of National Standardizing Associations (ISA) a United Nations Standards Coordinating Committee (UNSCC) (Latimer et al., 1997) .
Ako zaviesť ISO 9001 do života mojej firmy? Ako získať certifikát systému manažérstva kvality podľa normy ISO 9001?
Proces získania uvedeného certifikátu môžeme rozdeliť na dve etapy.
Prvá etapa – zavádzanie systému kvality
V prvej etape je potrebné systém vybudovať, čo predstavuje vypracovanie dokumentácie a zavedenie systému do praxe. Práve táto etapa je z hľadiska dlhodobého fungovania systému mimoriadne dôležitá a preto sa obvykle realizuje v spolupráci s externými konzultantmi.
Druhá etapa – certifikácia systému kvality
V druhej etape nezávislý certifikačný orgán v rámci previerky overí plnenie požiadaviek normy ISO 9001 a rozhodne o udelení certifikátu. Certifikačné orgány nevykonávajú poradenskú činnosť. Sú nezávislé na poradenských organizáciách.
Certifikát kvality podľa ISO noriem (ISO 9001,ISO 14 001, ISO 45 001 atď) je platný tri roky a po tomto období sa musí obnoviť, pričom sa opäť preveruje plnenie požiadaviek normy. Počas trojročného obdobia navštevuje certifikačný orgán spoločnosť obvykle v ročných intervaloch a v rámci krátkych previerok opäť overuje funkčnosť systému.
Na základe analýzy súčasného stavu firmy odporučia pracovníci poradenskej spoločnosti optimálny postup na zavedenie systému kvality do Vašej firmy. Základný – ideálny harmonogram prác má štandardnú formu v zmysle ponukového konania