Organizácia musí vytvoriť, implementovať a udržiavať na všetkých aplikovateľných úrovniach a funkciách proces vývoja, plánovania, implementácie, hodnotenia výkonnosti a činnosti zlepšovania systému manažérstva BOZP pre konzultáciu a spoluúčasť pracovníkov a ak existujú aj zástupcov pracovníkov.
Organizácia musí
- poskytnúť mechanizmy, čas, prípravu a nevyhnutné zdroje na konzultácie a spoluúčasť
- poskytnúť včasný prístup k jasným, zrozumiteľným a relevantným informáciám o systéme manažérstva BOZP
- určiť a odstrániť prekážky alebo bariéry spoluúčasti a minimalizovať tie, ktoré sa nemôžu odstrániť
- zdôrazniť konzultácie radových pracovníkov na:
- určovanie potrieb očakávaní zainteresovaných strán
- vypracovaní politiky BOZP
- prideľovanie organizačných rolí, zodpovednosti a právomocí, ak treba
- určovanie spôsobu, ako splniť právne požiadavky a ďalšie požiadavky
- vypracúvaní cieľov BOZP a plánovaní ich dosiahnutia
- určovaní aplikovateľnosti riadiacich činností pre externé obstarávanie, obstarávanie a zmluvných partnerov
- určovaní, čo sa potrebuje monitorovať, merať a hodnotiť
- plánovaní, tvorbe, implementovaní a udržiavaní programu auditov
- zaisťovaní trvalého zlepšovania
- zdôrazňovať spoluúčasť radových pracovníkov na:
- určovaní mechanizmov pre konzultáciu a spoluúčasť
- identifikácii nebezpečenstiev a posudzovaní rizík a príležitostí
- určovaní opatrení na elimináciu nebezpečenstiev a elimináciu rizík BOZP
- určovaní požiadaviek na kompetentnosť potrieb prípravy, prípravu a jej hodnotenie
- určovaní, ktoré potreby sa budú komunikovať a ako sa to bude vykonávať
- určovaní riadenia meraní a ich efektívnu implementáciu a používanie
- vyšetrovanie incidentov a nezhôd a určovaní nápravných opatrení
Vysvetlenie požiadavky
V rámci organizácie systému riadenia BOZP zohráva rozhodujúcu úlohu pracovník. Pre zaistenie jeho účasti na vývoji, plánovania, hodnotení výkonnosti a opatrení k zlepšovaniu systému riadenia BOZP mu organizácia poskytuje čas, školenia a zdroje nevyhnutné na plnenie tejto účasti. Takisto sa organizácia musí zamerať aj na odstraňovanie prekážok brániacim naplneniu účasti (napríklad jazyková bariéra)
Čo dobrá prax odporúča a čo mu sa radšej vyhnúť?
Spolupráca a spoluúčasť zamestnancov stojí a padá na základe aktívneho prístupu nižšieho manažmentu. Dôležitá je aj ochota riešiť vzniknuté nedostatky s proaktivitou vrcholového manažmentu vytvárať a uvoľnovať zodpovedajúce zdroje.
Denná prax neodporúča iba formálne poňatie spoluúčasti a spolupráce vedie k nerešpektovaniu potrieb a požiadaviek všetkých zúčastnených strán, nedelegovaniu odpovedajúcich právomoci a zodpovedností. Ak je výrazný rozdiel medzi plánovanou spoluprácou a skutočnosťou, môže to viesť k strate loajality zamestnancov, k pasívnemu výkonu nižšieho manažmentu a skepticizmu voči celkovej úrovne BOZP.