8.1 Plánovanie a riadenie prevádzky
Organizácia musí plánovať, implementovať, riadiť a udržiavať potrebné procesy na splnenie požiadaviek systému manažérstva BOZP a implementovať opatrenia:
- vytvorením kritérií procesov
- implementáciou riadenia procesov podľa kritérií
- udržiavaním a uchovávaním zdokumentovaných informácii v nevyhnutnom rozsahu na poskytnutie dôvery, že sa procesy vykonali tak, ako sa naplánovali
- prispôsobením práce pracovníkom
Na pracoviskách s pracovníkmi ďalších organizácii, organizácia musí koordinovať časti systému manažérstva BOZP s týmito organizáciami.
Vysvetlenie požiadavky
Dôležitou súčasťou fungujúceho systému manažérstva BOZP je prispôsobovanie vykonávanej práce pracovníkom. Jedná sa hlavne o zohľadňovanie výkonových a funkčných obmedzení človeka a taktiež o individuálne potreby. Požiadavky na pracovný výkon nesmú byť nikdy uprednostňované pred potrebou zaistiť zodpovedajúcu úroveň BOZP.
Na pracovisku s viacerými zamestnancami musí organizácia koordinovať relevantné časti systému manažérstva BOZP s ostatnými organizáciami (v prípade, že na pracovisku sú pracovníci dvoch alebo viacerých zamestnávateľov) Plnenie požiadaviek BOZP sa môže zabezpečiť prostredníctvom písomnej dohody zúčastnených organizácii, v ktorej sa stanovia podmienky pre plnenie opatrení a ochrane bezpečnosti a zdravia pri práci a postupy k ich zaisteniu.
Odporúčanie dobrej praxe
Základom pre uplatnenie požiadaviek sú identifikované procesy pre riadenie infraštruktúry organizácie.
Procesy je nutné sledovať aj z pohľadu:
- strategickej manažérskej činnosti pre predvídanie zmien požiadaviek v oblasti BOZP a reakcie na ne
- rutinných manažérskych činnosti pri plnení vnútorných a vonkajších kritérií procesov pre zaistenie efektívnosti
- preventívnych činnosti proti negatívnym dopadom pri nových produktoch a služieb
V rámci životného cyklu produktu a služieb si môžeme procesy rozdeliť na:
- priamo riadené organizáciou
- nepriamo riadené organizáciou
Proces návrhu a vývoja
- preskúmanie zadania návrhu a vývoja
- plánovanie produktu
- overenie návrhu
- validácia návrhu
Proces riadenia externe poskytovaných procesov „produktov a služieb“
Organizácia by mala v procese nakupovania surovín, polotovarov, produktov a služieb zaistiť aby boli splnené požiadavky právnych predpisov a iné požiadavky vyplývajúce z potrieb organizácie identifikované v predošlých postupoch.
Proces „riadenia výroby a poskytovaných služieb“
Postup by mal zahŕňať:
- plánovanie výroby a poskytovaných služieb..
- schválenie spôsobilosti procesov
- uvoľnenie procesov
- monitorovanie a meranie prevádzkových kritérií procesov
- plánovanie preventívnej údržby
- proces „ochrana a uchovávanie“
- organizácia by mala vytvoriť postup, ktorý zamedzí možnosti nedodržiavania stanovených požiadaviek
- uplatňované postupy pre manipuláciu s produktami
- skladovanie vstupných surovín
Proces „riadenia infraštruktúry“
Ide o procesy, ktoré majú priamu väzbu na prevádzku pracovísk, prípadne na výrobu alebo poskytovanie služieb.
Prax neodporúča
Stanovené kritéria musia mať výpovednú hodnotu, aby včas signalizovala nevhodný prejav sledovaného prvku procesu.