5.1 Vodcovstvo a záväzok
Vrcholový manažment musí preukázať vodcovstvo a záväzok s rešpektovaním systému manažérstva BOZP
- prijatím celkovej zodpovednosti a zodpovedania sa za prevenciu pracovných úrazov a zhoršovania zdravia a tiež a poskytnutím bezpečných a zdravých pracovís a činností
- zaistením, že politika BOZP a súvisiace BOZP sa vypracovali a sú kompatibilné so strategickým smerovaním organizácie
- zaistením integrácie požiadaviek systému manažérstva BOZP do podnikateľských procesov organizácie
- zaistením, že sú dostupné potrebné zdroje na vypracovanie, implementáciu, udržiavanie a zlepšovanie systému
- komunikovaním dôležitosti efektívneho manažérstva BOZP a zhody s požiadavkami systému manažérstva BOZP
- zaistením, že systém BOZP dosiahne zamýšľaný výsledok
- usmernením a podporou osôb pri zabezpečovaní efektívnosti systému manažérstva BOZP
- zaistením trvalého zlepšovania
- podporou ďalších relevantných manažérskych rolí na preukázanie ich vodcovstva pri aplikácii vo vlastných zodpovedných oblastiach
- vytváraním, vedením a propagovaním kultúry v organizácii, ktorá podporuje zamýšľané výsledky systému manažérstva BOZP
- ochranou pracovníkov proti odvetným opatreniam, keď podávajú správy o incidentoch, nebezpečenstvách, rizikách a príležitostiach
- zaistením, vytvorenia a implementácie procesu konzultácie a spoluúčasti pracovníkov v organizácii
- podporou vytvorenia a funkčnosti výborov bezpečnosti a ochrany zdravia
Vysvetlenie požiadavky
Zodpovednosť za BOZP má vždy vrcholové vedenie aj pri skutočnosti, že táto zodpovednosť býva spravidla delegovaná podriadeným zamestnancom. Vrcholové vedenie však musí reagovať na požiadavky a očakávania zamestnancov napríklad včasným odstraňovaním nedostatkov, ochranou, plnením relevantných požiadaviek či návrhov aby si získali dôveru a podporu zamestnancov.
Odporúčanie dobrej praxe
Vrcholové vedenie musí preukazovať v kontexte BOZP svoju aktivitu a neprikláňať sa len k teórii. Pre zavedenie BOZP je nutný podiel vrcholového vedenia, trvalý záujem o zdroje, potreby a očakávania zamestnancov. Nutné je aj neustále naplňovanie stanovených cieľov, politiky, stratégie či odstraňovanie prekážok. Vrcholové vedenie sa musí takisto aktívne podieľať aj na zaistení efektivity BOZP a neustále zlepšovanie.
Fungujúci systém manažérstva BOZP si teda vyžaduje aktívny prístup vrcholového manažmentu, každodenná aktivita stredného a nižšieho manažmentu a v neposlednom rade proaktívny prístup a záujem zamestnancov.
Prax neodporúča
Často dochádza k mýlnej predstave, že systém manažérstva stačí iba zaviesť, čiže tento cieľ je vnímaný ako jednorázový. Systém treba nielen vybudovať ale aj udržiavať a zlepšovať, takisto je k tomu nevyhnutná spoluúčasť a osveta zamestnancov.