ISO je názov pre medzinárodnú organizáciu pre normy sídliacu vo Švajčiarsku. Noriem ISO je veľké množstvo, pokiaľ podnik zverejňuje, že je držiteľom certifikátu kvality, tak sa väčšinou jedná o certifikát systému manažérstva kvality vydaného po splnený požiadaviek stanovených v norme ISO 9001 Systémy manažérstva kvality. Požiadavky (ISO 9001: 2015).
Znamená to, že systém riadenia podniku je usporiadaný tak, že spĺňa požiadavky normy ISO 9001 a existuje vysoká záruka opakovateľnosti jednotlivých procesov a tým aj stálosti kvality jeho výrobkov a služieb.
Norma ISO 9001:2015 špecifikuje požiadavky na systém manažérstva kvality, ak organizácia:
a) potrebuje preukázať svoju schopnosť trvalo poskytovať produkty a služby, ktoré spĺňajú požiadavky zákazníka, aplikovateľné požiadavky predpisov a regulačné požiadavky, a
b) kladie si za cieľ zveľaďovať spokojnosť zákazníka prostredníctvom efektívneho využívania systému vrátane procesov na zlepšovanie systému a zabezpečovania zhody s požiadavkami zákazníka, aplikovateľnými požiadavkami predpisov a regulačnými požiadavkami.
Všetky požiadavky tejto medzinárodnej normy sú všeobecné a určené na aplikáciu v akejkoľvek organizácii bez ohľadu na typ, jej veľkosť alebo poskytované produkty a služby.
Čo znamená certifikácia ISO? Ako môžem získať certifikát kvality (certifikát systému manažérstva kvality)?
Cudzie slovo certifikácia znamená potvrdenie súladu, zhody (obvykle po primeranom preverení) skutočného stavu produktu, systému, znalostí a pod. so stanovenými špecifikáciami, obvykle nejakým štandardom, normou. Pri certifikáte kvality sa jedná o potvrdenie súladu vybudovaného systému manažérstva kvality v organizácii s požiadavkami stanovenými v norme ISO 9001 Systémy manažérstva kvality. Požiadavky (ISO 9001: 2015).
V poslednej dobe je tento pojem najčastejšie používaný práve pre označenie zhody systému manažmentu s vybranou (európskou) normou pre systémy manažmentu, napr. ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, ISO 45001:2018, QS 9000, VDA 6.1, ISO/TS 16949 .
V domácej odbornej literatúre a v praxi sa môžeme stretnúť s pojmom integrovaný systém riadenia, integrovaný systém manažérstva (ISM) alebo integrovaný manažérsky systém. V anglofónnej odbornej literatúre sa všeobecne používa termín Integrated Management System (IMS). Všetky tieto pojmy môžeme považovať za synonymá, ktoré vyjadrujú rovnakú podstatu.
V dnešnom konkurenčnom podnikateľskom prostredí je efektívne zjednodušenie prevádzky nevyhnutné na udržanie nízkych režijných nákladov. Medzi kľúčové zásady správy štíhleho prostredia patrí odstránenie nadbytočnosti a konsolidácia systémov. Zavedenie integrovaného systému riadenia pre toto poskytuje rámec.
Integrovaný systém riadenia je jediný systém určený na riadenie viacerých operácií organizácie v súlade s viacerými štandardmi, ako sú normy pre kvalitu, ochranu životného prostredia a ochranu zdravia a bezpečnosti. Viac o integrovaných systémov manažérstva kvality sa môžete dočítať tu (klikni).
Systémy manažérstva kvality sú založené na procesnom princípe a na PDCA cykle neustáleho zlepšovania. Sú aj iné piliere systémov manažérstva kvality. Viac o nich si môžete prečítať tu (klikni).
Pred vlastnou certifikáciou (certifikačným auditom), ktorý posúdi stupeň dosiahnutia zhody s vybranou normou (normami), si organizácia, ktorá sa usiluje o certifikát systému manažérstva kvality ľudovo certifikát kvality, sama alebo s podporou poradenskej firmy vybuduje systém riadenia – manažérstva vlastných procesov, tj popíše firemné procesy – činnosti v zodpovedajúcej dokumentácii pričom vychádza z princípu definície procesnej orientácie v zmysle požiadaviek normy ISO 9001:2015.
Po úspešnom absolvovaní certifikačného auditu a prípadnom odstránení zistených nezhôd dostane organizácia od certifikačného orgánu certifikát systému manažérstva kvality často nazývaný skratkovo certifikát kvality. Jeho platnosť je obvykle trojročná. Počas 3 rokov certifikačný orgán pravidelne vykonávajú raz ročne dohľad (dozorné audity) nad dodržiavaním požiadaviek vybranej normy ISO.
Aké sú prínosy získania certifikátu kvality?
„Dobre“ vybudovaný a certifikovaný systém manažmentu (systém manažérstva kvality) prináša v prípade, že je skutočne funkčný, prínosy minimálne v troch oblastiach:
- firma je schopná predložiť zákazníkom prípadne iným zainteresovaným stranám formálny doklad (certifikát kvality) o tom, že má zavedený systém – absencia tohto certifikátu (certifikátu kvality) môže v niektorých prípadoch znamenať doslova „diskrimináciu“ pri výbere firmy ako dodávateľa – to znamená možné vylúčenie z dodávateľského vzťahu pokiaľ má potenciálny zákazník exaktnú požiadavku vo svojom výberovom konaní na „držbu“ certifikátu kvality,
- vo firme je zavedený určitý poriadok (riadenie procesov), poriadok, s jasným stanovením zodpovedností pre všetky činnosti a všetky osoby vo firme. Tento systém vytvára podmienky na zlepšovanie všetkých výkonov a efektívnosti samotnej organizácie a jej procesov,
- je zaistené lepšie a neustále uspokojovanie požiadaviek zákazníkov a zvýšenie konkurencieschopnosti tým, že priebeh konkrétnej zákazky od marketingových aktivít cez vznik zmluvy, zhotovenie a dodanie predmetu zmluvy až po prípadné servisné výkony je realizovaný zvládnutými, efektívnymi vopred popísanými procesmi, ktoré sa na pravidelnej báze vyhodnocujú s cieľom ich neustáleho zlepšovania.
Aká je cena certifikátu kvality podľa ISO 9001?
Cena certifikácie podľa noriem ISO sa v zásade líši v závislosti na počte zamestnancov, veľkosti organizácie a zložitosti procesov. Významným faktorom je aj rýchlosť a čas budovania systému kvality podľa noriem ISO. Niektorá organizácia má dostatok času iná potrebuje certifikát ISO takpovediac „zajtra“.
Cena „certifikácie ISO“ závisí aj od toho, či organizácia má záujem o jeden systém (napr. certifikát ISO 9001 alebo certifikát ISO 14001 a podobne) alebo o integrovaný systém riadenia (napr. certifikát systému riadenia kvality podľa ISO 9001 + systému environmentálneho manažérstva podľa ISO 14001 + systému riadenia BOZP podľa ISO 45001 a podobne).
Cenová ponuka na vybudovanie systému kvality podľa ISO noriem a ISO certifikáciu musí odrážať všetky tieto faktory.
Dobre vybudovaný systém kvality podľa ISO noriem pretrvá „veky“ v prípade, že je seriózne zavedený, je udržiavaný, pravidelne preverovaný a organizácia zabezpečuje jeho zlepšovanie a zároveň odráža skutočné procesy, ktoré sa v organizácii dejú.
Pre expresnú cenovú ponuku na vybudovanie systému kvality podľa z niektorej ISO noriem resp. na „certifikáciu ISO“ prosím vyplňte rýchlu žiadosť o expresnú cenovú ponuku na certifikáciu ISO, alebo nám napíšte na náš mail.