Zavedenie systému manažérstva kvality podľa požiadaviek normy ISO 9001 je pre organizáciu strategické rozhodnutie, ktoré môže pomôcť zlepšovať jej celkovú výkonnosť a poskytnúť pevný základ pre udržateľnosť podnetov.
Potenciálne prínosy implementácie systému manažérstva kvality založené na norme ISO 9001 sú pre organizáciu:
- schopnosť trvalo poskytovať produkty a služby, ktoré splnia požiadavky zákazníka, aplikovateľné požiadavky predpisov a regulačné požiadavky,
- podpora príležitosti na zveľaďovanie spokojnosti zákazníka,
- zvládanie rizík a príležitosti spojených s jej súvislosťami a cieľmi,
- schopnosť preukázať zhodu systému manažérstva kvality so špecifikovanými požiadavkami.
Norma ISO 9001 môže byť užitočná pre interné aj externé strany. Zámerom normy ISO 9001 nie je implementovať potrebu:
- jednotnosti štruktúry rôznych systémov manažérstva kvality,
- usporiadania dokumentácie štruktúre kapitol podľa jednotlivých kapitol normy ISO 9001
- a ani implementácia používania špecifickej terminológie v organizácii, ktorú používa norma ISO 9001.
Aké nástroje využíva norma ISO 9001 na dosiahnutie týchto prínosov?
Norma ISO 9001 a systém manažérstva kvality budovaný podľa požiadaviek ISO 9001 na to, aby tieto prínosy boli dosiahnuteľné používa procesný prístup, ktorý zahŕňa cyklus PDCA ( plánuj-Urob-Kontroluj-Konaj) s uvažovaním založenom na riziku.

Cyklus PDCA umožňuje organizácii, aby zabezpečila, že jej procesy sa primerane riadia, majú dostatočne zdroje a že určujú a realizujú príležitosti na zlepšovanie.

Procesný prístup umožňuje organizácii, aby plánovala jej procesy a ich vzájomné prepojenia.
Uvažovanie založené na riziku umožňuje organizácii, aby určila faktory, ktoré by mohli zapríčiniť, že jej procesy a systém manažérstva kvality podľa ISO 9001 sa odchýlia od plánovaných výsledkov a aby prijala preventívne riadiace činnosti na minimalizáciu negatívnych vplyvov a maximálne využívanie príležitosti, ak sa vyskytnú.