Norma ISO 45001 požaduje: Organizácia musí vytvoriť, implementovať a udržiavať na všetkých aplikovateľných úrovniach a funkciách proces vývoja, plánovania, implementácie, hodnotenia výkonnosti a činnosti zlepšovania systému manažérstva BOZP pre konzultáciu a spoluúčasť pracovníkov a ak existujú aj zástupcov pracovníkov.
Organizácia musí
- poskytnúť mechanizmy, čas, prípravu a nevyhnutné zdroje na konzultácie a spoluúčasť
- poskytnúť včasný prístup k jasným, zrozumiteľným a relevantným informáciám o systéme manažérstva BOZP
- určiť a odstrániť prekážky alebo bariéry spoluúčasti a minimalizovať tie, ktoré sa nemôžu odstrániť
- zdôrazniť konzultácie radových pracovníkov na:
- určovanie potrieb očakávaní zainteresovaných strán
- vypracovaní politiky BOZP
- prideľovanie organizačných rolí, zodpovednosti a právomocí, ak treba
- určovanie spôsobu, ako splniť právne požiadavky a ďalšie požiadavky
- vypracúvaní cieľov BOZP a plánovaní ich dosiahnutia
- určovaní aplikovateľnosti riadiacich činností pre externé obstarávanie, obstarávanie a zmluvných partnerov
- určovaní, čo sa potrebuje monitorovať, merať a hodnotiť
- plánovaní, tvorbe, implementovaní a udržiavaní programu auditov
- zaisťovaní trvalého zlepšovania
- zdôrazňovať spoluúčasť radových pracovníkov na:
- určovaní mechanizmov pre konzultáciu a spoluúčasť
- identifikácii nebezpečenstiev a posudzovaní rizík a príležitostí
- určovaní opatrení na elimináciu nebezpečenstiev a elimináciu rizík BOZP
- určovaní požiadaviek na kompetentnosť potrieb prípravy, prípravu a jej hodnotenie
- určovaní, ktoré potreby sa budú komunikovať a ako sa to bude vykonávať
- určovaní riadenia meraní a ich efektívnu implementáciu a používanie
- vyšetrovanie incidentov a nezhôd a určovaní nápravných opatrení
Vysvetlenie požiadavky
V rámci organizácie systému riadenia BOZP zohráva rozhodujúcu úlohu pracovník. Pre zaistenie jeho účasti na vývoji, plánovania, hodnotení výkonnosti a opatrení k zlepšovaniu systému riadenia BOZP mu organizácia poskytuje čas, školenia a zdroje nevyhnutné na plnenie tejto účasti. Takisto sa organizácia musí zamerať aj na odstraňovanie prekážok brániacim naplneniu účasti (napríklad jazyková bariéra).
Zamestnávateľ musí zabezpečiť, aby boli všetky otázky, týkajúce sa BOZP konzultované a prerokované so zamestnancami a ich zástupcami; aby boli informovaní a školení vo všetkých aspektoch BOZP, vrátane núdzových opatrení v súvislosti s ich pracovným zaradením.
Zamestnávateľ musí hrať aktívnu úlohu v podnecovaní a podporovaní spolupráce so zamestnancami. Musí hľadať formy motivácie zamestnancov a zabezpečiť, aby zamestnanci a ich zástupcovia pre BOZP mali potrebný časový fond a zdroje umožňujúce ich aktívnu účasť v procese organizácie, plánovania a implementácie, hodnotenia a nápravných opatrení
v rámci systému riadenia BOZP.
Zamestnávateľ musí podľa potreby zabezpečiť ustanovenie a efektívne fungovanie komisie BOZP, menovanie a uznanie zástupcov zamestnancov pre BOZP, v súlade s celoštátnou legislatívou a štandardnými postupmi.
Odporúčanie dobrej praxe
Spolupráca a spoluúčasť zamestnancov stojí a padá na základe aktívneho prístupu nižšieho manažmentu. Dôležitá je aj ochota riešiť vzniknuté nedostatky s proaktivitou vrcholového manažmentu vytvárať a uvoľnovať zodpovedajúce zdroje.
Formálne konzultácie manažmentu a zamestnancov prostredníctvom komisií BOZP, zamestnaneckých rád, odborových a iných reprezentatívnych organizácií, ale aj
- účasť zástupcov zamestnancov na rokovaniach manažmentu o otázkach BOZP a pracovných podmienkach;
- účasť zástupcov zamestnancov pri previerkach štátnych orgánov v oblasti BOZP, pri vyšetrovaní pracovných úrazov, pri kontrolnej činnosti podniku
- účasť – zainteresovanosť zamestnancov na identifikácii nebezpečenstva, posudzovaní a riadení rizika;
- iniciatívy na podporu zamestnaneckých konzultácií, preskúmania a zlepšovania činností na pracovisku a spätnej väzby na manažment v záležitostiach BOZP;
- menovanie zástupcov zamestnancov vo veciach BOZP s definovanými úlohami a komunikačnými mechanizmami s manažmentom vrátane, napríklad: zainteresovania na vyšetrovaní nehôd a udalostí, inšpekciách závodu z hľadiska BOZP a pod.;
- krátke porady o BOZP pre zamestnancov a iné zainteresované strany, napr. zmluvných partnerov alebo návštevníkov.
Prax neodporúča
Iba formálne poňatie spoluúčasti a spolupráce vedie k nerešpektovaniu potrieb a požiadaviek všetkých zúčastnených strán, nedelegovaniu odpovedajúcich právomoci a zodpovedností. Ak je výrazný rozdiel medzi plánovanou spoluprácou a skutočnosťou, môže to viesť k strate loajality zamestnancov, k pasívnemu výkonu nižšieho manažmentu a skepticizmu voči celkovej úrovne BOZP.