Stratégia manažérstva a zdokonaľovania kvality by mala byť v organizácii orientovaná na tri kľúčové oblasti (Obr.1):
1. dodávateľsko-odberateľské vzťahy,
2. hodnotenie kvality,
3. prácu zamestnancov.
Základom dosiahnutia pokroku pri dosahovaní kvality je nahradiť zotrvačnosť premysleným napredovaním.
Strategické faktory manažérstva a zdokonaľovania kvality v organizácii
1. DODÁVATEĽSKO – ODBERATEĽSKÉ VZŤAHY
Jediným spôsobom, ako zistiť požiadavky našich zákazníkov je „spýtať sa ich“. Potom možno diskutovať o tom, ako požiadavky klienta splniť a aké rozhodnutia pre to prijať.
Organizácia požaduje od svojich zamestnancov záväzok ku kvalite cestou zdokonaľovania práce, ktorý vedie k eliminácii chýb, štandardizácii a k uspokojovaniu potrieb interných i externých zákazníkov.
Organizácia presadzuje partnerské vzťahy s dodávateľmi. Partnerstvo predstavuje dlhodobý záväzok medzi dvoma alebo viacerými organizáciami za účelom dosiahnutia špecifických obchodných cieľov zvyšovaním efektívnosti zdrojov každého z partnerov. Význam partnerských vzťahov vidí vedenie našej organizácie v tom, že v partnerstve každý hľadá tie najlepšie riešenia. Podstatnú úlohu pri tom zohrávajú dôvera a úprimnosť. V partnerstve nedochádza k výhodám a ziskom zneužívaním druhých a každý z partnerov má záujem na podpore druhého s cieľom dosiahnuť spoločne dohodnuté ciele.
Pomoc iným sa uskutočňuje tým, že ich zahrnieme do zlepšovacích aktivít, zrealizujeme spoločné školenia a všestranne podporíme ich zlepšovateľské iniciatívy.
2. HODNOTENIE KVALITY
Zvyšovanie efektívnosti nie je krátkodobý program, ktorý skončí vtedy, keď sa dosiahnu bežné ciele. Ak chceme napredovať, nemôžeme si dovoliť zostať stáť a uspokojiť sa s tým, čo sme doteraz dosiahli. Konkurencia sa bude neustále zlepšovať a zákazníci budú vyžadovať stále vyššiu kvalitu. Cieľom našej organizácie je preto nepretržité zdokonaľovanie všetkých aktivít.
Byť medzi najlepšími si vyžaduje proces sústavného porovnávania našich produktov, služieb a obchodných operácií s tými, ktorí predstavujú v danej oblasti špičku. Kľúčovými krokmi tohto procesu sú:
1. rozhodnutia, čo porovnávať,
2. zhodnotenie práce organizácie a práce konkurenta,
3. plánovanie a riadenie zdokonaľovacích aktivít.
Eliminácia chýb je významným prostriedkom k dosiahnutiu spokojnosti zákazníka pri najnižších nákladoch. Vyhnúť sa chybám neznamená nevyhnutne pracovať ťažšie. Je potrebné pochopiť, čo sa od nás vyžaduje, či máme všetko potrebné na realizáciu práce a potom už len starostlivo venovať pozornosť tomu, aby zákazník dostal to, čo potrebuje. Naším cieľom je pracovať správne na prvýkrát.
Aby sme mohli posúdiť úspešnosť organizácie pri zdokonaľovaní kvality, musíme všetky aktivity monitorovať a hodnotiť. Je potrebné, aby sme merali všetko, čo je merateľné a výsledky porovnávali so stanovenými cieľmi. Informácie o dosiahnutom úspechu je potrebné poskytnúť verejnosti.
3. PRÁCA ZAMESTNANCOV
Dobrá komunikácia je základom efektívnosti organizácie. Zabezpečuje informovanosť, pochopenie a napomáha tímovej práci. Všetci pracovníci organizácie potrebujeme navzájom komunikovať, vysvetľovať svoje požiadavky, získavať spätné väzby o tom, ako práca prebieha, predkladať nové návrhy, riešiť problémy a pod. Všetci sme zodpovední za zvýšenie kvality komunikácie.
Efektívnosť musí vychádzať z najvyšších miest organizácie. Manažéri na všetkých úrovniach majú mimoriadny vplyv na spôsob práce našej organizácie. Pri správnom vedení sa uznáva význam každého pracovníka zapojeného do aktivít organizácie so záväzkom uspokojovať zákazníka cestou efektívnej práce. Efektívny vedúci vedie svoj tím tak, aby ho nasledoval.
Väčšina ľudí uprednostňuje kvalitnú prácu pred prácou nekvalitnou. Týchto ľudí budeme podporovať s cieľom dosiahnutia efektívnosti pri plnení úloh. Pracovníkom organizácie poskytneme taký typ školenia, ktoré povedie k rozvoju ich tvorivosti a k bezchybnému pracovnému výkonu.
Významným faktorom skvalitnenia práce pracovníkov organizácie je tímová práca, aplikovaním ktorej môžeme dosiahnuť ciele, ktoré jednotlivci dosiahnu oveľa ťažšie. Tímovou prácou možno najlepšie využiť skúsenosti i zručnosti jednotlivcov, prijímať lepšie rozhodnutia a získať viac potešenia z práce. Každý z nás by si mal položiť otázku: „Ako by som mohol spoluprácou s inými zlepšiť kvalitu svojej práce?“
Odmena je súčasť procesu organizácie, ktorou sa formálne uznáva úsilie a výkon pracovníkov. Uznaním a ocenením sa má dosiahnuť aktívny prístup k plneniu si povinností, záväzok ku kvalite a nepretržité zdokonaľovanie práce. Budeme presadzovať, aby uznanie bolo pravé a spravodlivé. Základom pre odmeňovanie budú dosiahnuté výsledky na danom úseku práce a schopnosť pracovníka podávať bezchybný pracovný výkon.
Uspokojovanie požiadaviek zákazníkov by mal byť hlavný cieľ. Môžeme ho dosiahnuť len vtedy, ak bude kvalita v centre všetkého, čo robíme. Naši zákazníci nechcú byť podvedení, chcú hodnotu za peniaze. Kvalita je pre organizáciu potrebná, pretože jej zákazníci ju vyžadujú a budúcnosť organizácie je od nej závislá.