6.1.2.1 Identifikácia nebezpečenstva (požiadavka normy)
Vysvetlenie požiadavky
Kľúčovým prvkom je vytvorenie, zavedenie a udržiavanie procesov k priebežnej a proaktívnej identifikácii nebezpečenstvá. Identifikácia nebezpečenstva pomáha, organizácii rozpoznať a pochopiť nebezpečenstvo vyskytujúce sa na pracovisku. Identifikácia nebezpečenstva je základom pre vyhodnotenie, posúdenie rizík a prípadné plánovanie a realizovanie opatrení pre jej odstránenie. Proces identifikácie nebezpečenstva musí proaktívne identifikovať akýkoľvek zdroj alebo situáciu spojenú s činnosťami organizácie, s potenciálom k pracovným úrazom a poškodenie zdravia.
Zvýšený dôraz na identifikáciu nebezpečenstva spojeného s duševným zdravím ako je napríklad pracovná zaťaž, šikana, vedenie a kultúra organizácie.
Odporúčanie dobrej praxe
Vytvorenie, zavedenie a udržiavanie procesov pre identifikáciu nebezpečenstva, ktorý je priebežný a proaktívny. Je dôležité vykonávať identifikáciu nebezpečenstva vždy pre konkrétne pracovisko.
Prax neodporúča
Identifikáciu nebezpečenstva nemožno vykonávať bez podrobnej analýzy na pracovisku a bez aktívnej účasti relevantných osôb.
Na aké otázky hľadá audítor odpovede?
Zaviedla organizácia, implementovala a udržala proces (procesy) identifikácie nebezpečenstva, ktorý prebieha a je aktívny?
Zohľadňujú procesy, ale neobmedzujú sa iba na:
- ako je organizovaná práca, sociálne faktory (vrátane pracovnej záťaže, pracovnej doby, viktimizácie, obťažovania a šikanovania vodcovstvo a kultúra organizácie
- bežné a nepravidelné činnosti a situácie, vrátane nebezpečenstiev vyplývajúcich z:
- infraštruktúry, vybavenia, materiálov, látok a fyzických podmienok na pracovisku?
- dizajnu výrobkov a služieb, výskumu testovania, výroby, montáže, výstavby, dodávky služieb, údržby a likvidácie?
- Ľudských faktorov?
- Toho, ako je vykonávaná práca?
Minulé relevantné incidenty, interné alebo externe organizácii, vrátane mimoriadnych udalostí a ich príčiny? potenciálne núdzové situácie?
Ludí, vrátane:
- osôb s prístupom na pracovisko a ich činnosť vrátane pracovníkov, dodávateľov, návštevníkov a iných osôb?
- osoby v blízkosti pracoviska, ktoré môžu byť ovplyvnené činnosťami organizácie?
- pracovníci na mieste, ktoré nie je pod priamou kontrolou organizácie?
Iné problémy, vrátane:
- návrhov pracovných oblastí, procesov, zariadení, strojov / vybavenia, prevádzkových postupov a organizácie práce vrátane ich prispôsobenia potrebám a schopnostiam zúčastnených pracovníkov?
- situácií, ktoré sa vyskytujú v blízkosti pracoviska a sú spôsobené činnosťami súvisiacimi s prácou spadajúcou pod organizáciu?
- Situácií nekontrolovaných organizáciou a vyskytujúcich sa v blízkosti pracoviska, ktoré môžu spôsobiť zranenia a ujmu na zdraví u osôb na pracovisku?
Skutočné alebo navrhované zmeny v organizácii, procesoch, činnostiach a systéme riadenia BOZP? h) zmeny v znalostiach a informáciách o možných rizikách?