Pojem kvalita sa v ľudskej spoločnosti vyskytuje od nepamäti. Kam do minulosti až záznamy siahajú, dá sa vystopovať snaha ľudí o dosahovanie kvality vo svojich životoch a produktoch svojej práce. V dnešnej dobe silnej konkurencie a náročných zákazníkov má väčší význam ako kedykoľvek predtým.
K účelu identifikovania základných faktorov kvality a definovania ich súčastí bolo v priebehu minulého storočia vyvinutých niekoľko vedeckých teórií, od ktorých sa odvinuli ďalšie presnejšie prístupy ku kvalite a jej riadeniu.
Dnes je bežné pre úspešné spoločnosti v záujme rozvoja a zlepšenia konkurencieschopnosti riadiť sa zásadami týchto prístupov vo vnútri, a dávať tento prístup najavo oficiálnou certifikáciou podľa používaného systému.
Najbežnejšie používaným systémom riadenia kvality a jej certifikácie v spoločnosti je norma ISO 9001 – Systémy manažérstva kvality. Požiadavky (ISO 9001: 2015).

Na Slovensku vyšla norma ako preklad tejto normy 1.2.2016 s označením STN EN ISO 9001:2016. Táto norma nahradila pôvodne platnú normu STN EN ISO 9001:2009-02.
Norma STN EN ISO 9001:2016 špecifikuje požiadavky na systém manažérstva kvality, ak organizácia:
a) potrebuje preukázať svoju schopnosť trvalo poskytovať produkty a služby, ktoré spĺňajú požiadavky zákazníka, aplikovateľné požiadavky predpisov a regulačné požiadavky, a
b) kladie si za cieľ zveľaďovať spokojnosť zákazníka prostredníctvom efektívneho využívania systému vrátane procesov na zlepšovanie systému a zabezpečovania zhody s požiadavkami zákazníka, aplikovateľnými požiadavkami predpisov a regulačnými požiadavkami.
Kapitoly normy STN EN ISO 9001: 2016

Úvod
1 Predmet normy
2 Normatívne odkazy
3 Termíny a definície
4 Súvislosti organizácie
4.1 Pochopenie organizácie a jej súvislostí
4.2 Pochopenie potrieb a očakávanie zainteresovaných strán
4.3 Určenie predmetu systému manažérstva kvality
4.4 Systém manažérstva a jeho procesy
5 Vodcovstvo
5.1 Vodcovstvo a záväzok
5.2 Politika
5.3 Roly, zodpovednosť a právomoci v organizácii
6 Plánovanie
6.1 Opatrenia na zvládanie rizík a príležitostí
6.2 Ciele kvality a plánovanie ich dosiahnutia
6.3 Plánovanie zmien
7 Podpora
7.1 Zdroje
7.2 Kompetentnosť
7.3 Povedomie
7.4 Komunikácia
7.5 Zdokumentované informácie
8 Prevádzka
8.1 Plánovanie a riadenie prevádzky
8.2 Požiadavky na produkty a služby
8.3 Návrh a vývoj produktov a služieb
8.4 Riadenie externe poskytovaných procesov, produktov a služieb
8.5 Výroba a poskytovanie služby
8.6 Uvoľňovanie produktov a služieb
8.7 Riadenie nezhodných výstupov
9 Hodnotenie výkonnosti
9.1 Monitorovanie, meranie, analýzy a hodnotenie
9.2 Interný audit
9.3 Preskúmanie manažérstva
10 Zlepšovanie
10.1 Všeobecne
10.2 Nezhoda a nápravné opatrenie
10.3 Trvalé zlepšovanie
Príloha A Objasnenie novej štruktúry, terminológie a koncepcií.
Príloha B Iné medzinárodné normy manažérstva kvality a systémov manažérstva kvality vytvorené technickou komisiou ISO/TC 176.
Všetky požiadavky tejto medzinárodnej normy sú všeobecné a určené na aplikáciu v akejkoľvek organizácii bez ohľadu na typ, jej veľkosť alebo poskytované produkty a služby.
Podľa tejto normy sa systémy manažérstva kvality nielen budujú ale aj audítori certifikačných orgánov aj certifikujú.
Ako prebieha certifikácia ISO 9001?
V prípade záujmu o certifikáciu Vášho manažérskeho systému, je postup po uzavretí zmluvy o certifikacii s vybraným certifikačným orgánom veľmi jednoduchý:
- vyplníte Žiadosť o certifikáciu a na základe jej vyplnenia Vám vypracujú návrh cenovej ponuky,
- po akceptovaní cenovej ponuky z Vašej strany Vám certifikačný orgán pripraví návrh Zmluvy na certifikáciu,
- po podpísaní Zmluvy na certifikáciu oboma zmluvnými stranami táto vstupuje do platnosti a stáva sa záväznou – Zmluvy na certifikáciu sa podpisuje na 3 roky (platnosť certifikátu je tiež 3 roky), počas 3 rokov platnosti Zmluvy na certifikáciu vykoná certifikačný orgán 1 certifikačný audit a 2 dozorné audity (viď nižšie),
- certifikačný orgán si s Vami dohodne termín auditu,
- navrhne audítorský tím a dáte k nemu Vaše stanovisko,
Etapy certifikácie systémov manažérstva kvality
Proces certifikácie manažérskych systémov má z pohľadu certifikačného orgánu tieto základné fázy:
- Prípravná fáza – úvodný audit (prvá a druhá etapa) alebo recertifikačný audit (v prípade, že už máte certifikovaný manažérsky systém)
- Dozorný audit – 1. stupeň
- Dozorný audit – 2. stupeň
- Udelenie certifikátu
Program auditu obsahuje dvoj-etapový úvodný audit v prvom roku a dozorné audity v druhom a treťom roku certifikačného cyklu. Minimálne časť prvej etapy a celá druhá etapa musí prebiehať v sídle preverovanej organizácie. Trojročný certifikačný cyklus sa začína rozhodnutím o certifikácii alebo recertifikácii Vášho manažérskeho systému.
Program auditu berie do úvahy veľkosť organizácie klienta, rozsah a zložitosť jeho systému manažérstva, produktov a procesov, ako aj preukázanú úroveň efektívnosti systému manažérstva a výsledky akýchkoľvek predchádzajúcich auditov.
Presný postup je popísaný v interných postupoch certifikačného orgánu a je poskytnutý klientovi okamžite po jeho vyžiadaný.
Pre expresnú cenovú ponuku na vybudovanie systému kvality podľa z niektorej ISO noriem resp. na „certifikáciu ISO“ prosím vyplňte rýchlu žiadosť o expresnú cenovú ponuku na certifikáciu ISO, alebo nám napíšte na náš mail.